LEGOLAND Billund - Reisverslag uit Give, Denemarken van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu LEGOLAND Billund - Reisverslag uit Give, Denemarken van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

LEGOLAND Billund

Door: De Maiskolfjes

Blijf op de hoogte en volg De Maïskolfjes

31 Juli 2016 | Denemarken, Give

We hebben de wekker op 8.00u gezet. Ondanks dat de bedden niet top zijn hebben we toch goed geslapen. Ons meisje is ook al wakker en is wat aan het potkerre op haar kamertje. Ook zij heeft 'lekker geslapen'.

Bij het openen van de gordijnen, die overigens weinig nut hebben omdat ze volledig licht doorlatend zijn, zien we dat we het weer hebben waar ik zo op had gehoopt (lees: NIET dus) nl regen. En niet een klein beetje, nee een flinke bui. Optimistische opmerking van Roel: 'alles wat nu valt, valt de rest van de dag niet meer'. Gelukkig werkt het internet goed en verteld de buienradar ons dat het vanaf 9.00u droog wordt. En warempel dat gebeurt ook.

Om 9.40u stappen we, onder het genot van een mager zonnetje, in de auto op weg naar Legoland. Dit bereiken we om 10.00u en dus precies op tijd. We kopen onze tickets, onderwerpen ons aan de tassencontrolle (die overigens niet zo streng is als in Disneyland) en kunnen vervolgens vrij snel naar binnen.

Als we binnenkomen zien we als eerste 'LEGO friends' en natuurlijk wil ons meisje hier even kijken. Er is een hele stad opgebouwd met alles van lego-friends wat je maar kunt bedenken. Ylva kijkt haar ogen uit. Ook zijn twee 'vriendinnen' op ware grote nagemaakt en natuurlijk wil ons meisje hiermee op de foto.

Van LEGO-friends lopen we door naar 'Miniland'. Miniland is te vergelijken met Madurodam maar dan met allemaal verschillende steden en/of bezienswaardigheden van de wereld. Alles is tot in de perfectie nagemaakt met lego-steentjes, ongelooflijk mooi om te zien en knap gedaan.

Als we Miniland uitlopen is het inmiddels 11.15u en dus tijd voor een bakkie. We gaan op zoek naar 'Dolly's Coffee Shop' waar ze lekkere koffie machiatto hebben en heerlijke muffins. Terwijl we hiervan aan het genieten zijn wordt het buiten donker en valt er een bui waar je u tegen zegt. "Hoezo perfecte timing?".

Als de bui voorbij is en de koffie op, lopen we door naar 'Piratenland'. Ook hier vergapen we ons weer aan de manier hoe alles tot in de perfectie is nagebouwd met Lego-steentjes. De attracties die er zijn, slaan we over omdat dit vooral attracties zijn waarin/waardoor je heel nat kunt worden en daar hebben we nu even geen zin in. Het zonnetje schijnt ondertussen wel weer lichtjes maar toch.

Van 'Piratenland' lopen we via 'Knights Kindom' door naar 'Polar Land'. Op weg hier naartoe valt Ylva's oog op een attractie waarbij je reuze donuts kunt winnen. We proberen haar nog om te praten (omdat we de bui al zien hangen...) maar tevergeefs de jonge dame wil een poging wagen. De bedoeling is dat je 2 stuiterballen in een bak gooit. Klinkt simpel maar niets is minder waar. Ze 'koopt' 3 pogingen en gaat aan de slag: poging 1..... mis (pffff), poging 2..... weer mis (hè wat vervelend), poging 3.... raak! (ai...). Ze is dolgelukkig dat het gelukt is en vol trots zoekt ze haar roze donut uit. Wij zijn iets minder blij want we zien ons al de hele dag met dit gevaarte lopen. Gaan we dan ook niet doen en dus besluit ik om dit 'lekkere hapje' even naar de auto te brengen.

Weer terug binnen doen we een 2e poging om naar 'Polar Land'te gaan en deze lukt. Als eerste ga ik hier met ons meisje in de 'Polar X-plorer. Dit is een achtbaan door het poolgebied (ook weer helemaal tot in de precieze nagemaakt met lego-steentjes) met halverwege een vrije val van 5mtr.. Heel erg leuk.
Vanuit de Polar X-plorer lopen we door naar de 'Pinguin Bay'. Een bassin met zowel echte als nagemaakte pinguïns.

Na 'Polar Land' brengen we een bezoek aan 'Adventure land'. Hier gaan we als eerste in 'THE TEMPLE', waar je middels infra-rood stralen de schatten van Toetanchamon moet zien te veroveren. Op zich niets bijzonders maar wederom geweldig mooi om te zien hoe alles is nagebouwd met Lego. Dan is het volgens Ylva weer tijd voor actie en dus wordt ik gestrikt om samen met h aar in de 'X-treme Racers' te gaan. Een achtbaan in de openlucht met de meest gekke bochten, waarbij je iedere keer denkt (of tenminste ik toch) 'als het karretje nu losschiet dan vliegen we uit de bocht en worden we over het park gelanceerd'. Ylva vind het fantastisch en schreeuwt het uit van plezier.

Ondertussen is het 14.10u en dus weer tijd voor een bakkie en een broodje. En terwijl we hiervan weer zitten te genieten, begint het toch weer te regen. Deze keer niet zo hard als vanochtend, maar toch. Hoeveel geluk kun je hebben?.

We hebben nog lang niet alles gezien en dus vervolgen we onze weg naar 'LEGOREDO Town'. Een indianen- en cowboy dorp en ook hier is weer op de kleinste details gelet. Van rovers, tot krokodillen, tot een pakezel, tot een goudmijn etc. alles is nagebouwd van Lego. Knap!. Met z'n 3-en gaan we in de 'Lego-canoe' en hebben het geluk (lees:pech) flink nat te worden (grrrrr.....). "Leuk hè mamma?". "Nou nee".

Om op te drogen lopen we in het zonnetje door 'NINJAGO-World'. Ylva heeft hier niks mee en wij al helemaal niet, maar ook hier is het weer fantastisch om te zien hoe alles tot in het detail is nagemaakt.

Er rest ons nog 1 gebied waar we nog niet zijn geweest, 'Imagination zone'. Hier brengen we een bezoek aan 'Atlantisch by SEA LIFE'. Dit is een aquarium met haaien, platvissen, nimo's etc. omgeven door onderzeeërs, duikers, schatten etc. allemaal nagebouwd van lego. Dit aquarium deed ons overigens denken aan het Sea-aquarium dat we hebben bezocht in Nieuw Zeeland. Daar liep je ook middels een tunnel onder de vissen door. Wat Ylva hier vooral leuk vond, was dat je middels koepels tussen de vissen in kon gaan staan.

Om een compleet overzicht van het park te krijgen (lekker handig op het einde van de dag) zijn we vervolgens eerst in de 'LEGOTOP' (de Pagode vd Efteling) geweest en hebben we daarna een rondrit met de LEGO-trein gemaakt.

Het plaatje was compleet. We hadden alles gezien en dus konden we naar huis dachten we. Ons meisje dacht hier echter anders over en wilde graag nog een keer in de 'Polar X-plorer' en in de 'Vikings River Splash' (vergelijkbaar met de piranja in de Efteling). Deze laatste hebben we vanmorgen overgeslagen omdat je ook hierin erg nat kunt worden en we daar dus geen zin in hadden. Omdat ons meisje hier toch graag in wil en we haar dit plezier niet willen ontnemen, besluiten we om toe te geven. Voor dat het echter zover is, halen we ons eerst poncho's. Ik weet het ziet niet uit, maar beter dat dan zeikent. En gelukkig maar want natuurlijk draaide het bootje verkeerd (zoals altijd) en kregen we de volle laag. Één voordeel: waren we meteen gedoucht.

Inmiddels was het 18.30u en dus een mooie tijd om het park te verlaten. Op weg naar de uitgang hebben we natuurlijk nog even een bezoek gebracht aan één van de vele souveniers winkeltjes op het park en natuurlijk is ons hier iets aan de strijkstok blijven hangen. "Oh mamma kijk dit is leuk en zullen we ook iets meenemen voor Bomma en Bompa en Siebe en Stan, en tante en Leon en Jetje en ..... (er volgen nog 10 namen). "Tuurlijk schat, zullen we misschien iets meenemen voor het hele dorp?". "Nee mamma, dat hoeft nu ook weer niet".

Om 18.50u verlaten we uiteindelijk het park en kunnen terug kijken op een zeer mooie en geslaagde dag. Het weer heeft in alle opzichten mee gezeten, het was niet abnormaal druk waardoor de wachttijden meevielen en bovenal het was ontzettend mooi om te zien. Ongelooflijk hoe mooi alles is nagemaakt en overal is aan gedacht. Top!.

Bij ons huisje aangekomen ga ik aan de slag met het eten, skypt Ylva even met Bomma en Bompa en weet ze daarna niet hoe snel ze buiten moet komen om naar de konijntjes en de poesjes te gaan. Ze hebben hier bij het complex een complete kinderboerderij en alles loopt hier los rond. Voor de kinderen is dit geweldig want die lopen overal met de dieren te slepen. Voor de ouders iets minder want als je niet uitkijkt, staat er zo een kip, konijn of poesje in je keuken en vooral op deze laatste zit ik niet te wachten.

Nadat ik met veel horten en stoten de macaronie heb opgewarmd (ze zeggen altijd dat in de huisjes alles aanwezig is en dat is het ook maar je kunt er net niks mee), eten we, ruimen we af, doen we de afwas, douchen we ons, gaan we met een theetje op de bank en kijken we samen nog een keertje aan de hand van de gemaakte foto's de dag terug.

Godnat, sov godt og kaerligt Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 02 Augustus 2016 - 20:38

Leon & Jet:

gaaf parkje daar in Billund!
    knap dat dit speelgoed al sinds 1932 generaties kinderen (en volwassen) blij maakt!
    Hiervoor een pluim voor de Denen! ( maar niet voor hun hoteletjes...)
    teak det nemt!

• 03 Augustus 2016 - 23:21

Veerle & De Mannen:

Oh wat ziet dat er leuk uit! Wat ze toch niet allemaal kunnen maken met die blokjes!
    En al die thema's ... niet te geloven eigenlijk!! Knap, knap!!
    Zodra jullie terug zijn, wil ik daar zeker wel de fotootjes van zien !!

groetjes

• 15 Augustus 2016 - 12:25

Siebe :

Ik wou dat ik ook dat kon meemaken in legoland
    Veel kusjes uit België siebe xxx