Sightseeing Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu Sightseeing Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

Sightseeing Stavanger

Door: De Maiskolfjes

Blijf op de hoogte en volg De Maïskolfjes

04 Augustus 2016 | Noorwegen, Stavanger

Vanmorgen worden we niet gewekt door de stilte en/of de zeemeeuwen maar door het zachte getik van de regen op onze vensters en het geruis van het verkeer. We zitten in de stad en dat merk je.
Nadat we ons hebben gewassen en aangekleed willen we naar beneden gaan om te ontbijten. Er is echter een klein probleem, de lift is kapot en we zitten op de 15e verdieping! Er zit dus niks anders op dan de trap te nemen....hebben we meteen onze ochtendgymnastiek gehad.
Het ontbijt is lekker en uitgebreid en we laten het ons goed smaken.

Na het ontbijt nemen we de trap weer naar boven. Overal hoor je mensen zuchten en kreunen. Je zult vandaag vertrekken en je koffers mee naar beneden moeten slepen.
Terug op onze kamer spelen Roel en Ylva een spelletje regenwormen (kunnen ze kijken wie van de twee het best kan foetelen), terwijl ik in de badkuip een wasje draai. Na het wassen even centrifugeren met de handdoek en dan alles ophangen aan onze zelf gefabriceerde waslijn. Mooi klusje gedaan voor vertrek.

Het is inmiddels 10.30u en we zijn klaar om Stavanger, de 3e grootste stad van Noorwegen, te gaan bekijken. We nemen de benenwagen en terwijl de regen op onze paraplu's klettert, gaan we op weg.

Als we in het centrum aankomen wil Ylva eerst de duiven voeren en al snel is ze het vrouwtje uit Home Alone. Daarna lopen we door naar de Dome (één van de belangrijkste middeleeuwse kerken van het land) maar mogen er niet in vanwege een dienst die bezig is. Het zal voor een ander moment deze dag zijn.
Dan door naar de havenbekken Vågen waar 2 enorme cruiseschepen zijn aangekomen en wat altijd weer imposant is om te zien. Het ene schip komt uit Duitsland en het andere uit Nederland. Dit laatste is duidelijk te merken aan het feit dat het in know time krioelt van de Nederlandstaligen om ons heen.

Omdat het buiten donker begint te worden en ook al tegen twaalven loopt, besluiten we een bakkie te gaan doen bij Bakker Bart (lees: Starbucks). Net op tijd want we zijn nog niet binnen of er valt me toch een bui. De rest van onze landgenoten heeft hetzelfde gedacht, met dat verschil dat zij alleen maar naar binnen komen om te schuilen en te internetten. Niet normaal om te zien hoe iedereen met zijn telefoon bezig is. Naast ons zit een gezin van 4, allemaal hebben ze een i-phone en alle 4 zitten ze op dat ding te hengsten. Een kostelijk schouwspel maar eigenlijk te triest voor woorden.

Als de bui voorbij is pakken we onze benenwagen bijeen en gaan we eerst weer even bij de dom kijken of we er nu in kunnen. Dat kan, maar wel tegen betaling en daar hebben we even (het gaat hier niet om een paar euro, maar om €5.00 p.p) geen zin in.
En dus gaan we op weg richting 'Gamle Stavanger', een wijk in het oude stadsdeel die bestaat uit 170 beschermde houten huizen uit de 18e en 19e eeuw en een openluchtmuseum vormt.

Vanuit het oude stadsdeel en nadat we de eerste souvenierswinkels hebben bezocht, en "ja" er is ons al e.e.a aan de vingers blijven plakken, lopen we naar het 'nieuwe' deel van het centrum en kijken hier wat rond. Mooie en moderne winkels bepalen hier het straatbeeld. Hier is duidelijk te zien dat Stavanger, ook wel bekend als 'olieboomtown' (omdat hier heel veel olie gevonden wordt) één van de duurste steden van Noorwegen is.

Omdat we morgen naar de 'Preekstoel' in de 'Lysefjord' willen gaan en we dan een stuk met de veerboot moeten, zijn we al even naar de plaats van inschepen toegelopen om te kijken hoe e.e.a daar in zijn werk gaat zodat we morgenvroeg niet voor verrassingen komen te staan.

Van daaruit zijn we, terwijl de lucht boven ons weer zwart werd, terug gelopen naar het centrum. Daar goed en wel aangekomen werden we getrakteerd op een enorme hoosbui, schuilen in een knus cafeetje was de enige optie. Toen de bui voorbij was, wilde ons meisje graag nog eens terug naar één van de souvenierswinkeltjes waar we eerder deze dag geweest waren. Ze had daar een leuk beursje gezien (echte kietsch) dat ze graag wilde hebben (alsof ze nog geen beursjes heeft) en wilde daar graag haar eigen centjes aan uitgeven. "Mamma ik mag zelf weten waar ik mijn centjes aan uitgeef en als ze op zijn dan zijn ze op". "Als je dat maar goed onthoud, dan is het goed". En dus heeft ze haar beursje gekocht en ze is er dolgelukkig mee :-).

Ondertussen is het tegen 16.00u, is het buiten opnieuw beginnen te hozen en dus besluiten we om een restaurantje op te zoeken om iets te eten. Dit doen we in de oude haven bij NB Sørensen. Een gezellig ingericht restaurant met een goede keuken (wat ook mag voor die prijs). Want achter één ding zijn we inmiddels: Noorwegen staat o.a bekend om het feit dat het niet goedkoop is en dat is zeker waar.

Na het eten lopen we tussen de buien door terug naar ons hotel. We komen ook nu weer aan de Dome voorbij en omdat ik het toch jammer vind dat we vanmorgen niet naar binnen zijn gegaan, gaan we alsnog even kijken. Misschien mogen we nu wel goedkoper of zelf gratis naar binnen. En warempel, het laatste is het geval. Zelfs hier maken ze dus op het moment dat er cruiseschepen zijn nog misbruik van.
Natuurlijk maken wij van deze gelegenheid gebruik en gaan naar binnen om een kijkje te nemen en eerlijk is eerlijk het is de moeite waard. Oorspronkelijk werd de dom gebouwd in Anglo-Normandische stijl, maar later verbouwd in laatgotische stijl. Dit laatste komt vooral terug in de preekstoel die gemaakt is van prachtig houtsnijwerk.
Ons meisje steekt nog even een kaarsje en dan vervolgen we onze weg richting ons hotel.

Van veraf zien we onze kamer al, herkenbaar aan de was die voor het raam hangt. Bij binnenkomst van onze kamer ruikt het er heerlijk naar Robijntje, de was is echter helaas nog niet droog.
Housekeeping is ook vergeten langs te komen en dus ga ik even naar beneden om schone handdoeken te halen. Als ik terug boven kom heeft onze prinses zich het bad al laten vollopen....."zo ik ga eens een lekker badje nemen want dat kan ik thuis niet". "Jij doet maar schat".
Nadat de juffrouw uit gebadderd is, douchen Roel en ik ons ook. Skypt Ylva nog even met Bomma en Bompa, spelen we een spelletje, drinken we een theetje en evalueren we de dag: Stavanger is een hele leuke, knusse, relaxte en compacte stad. De houten huisjes zorgen voor een liefelijke en romantische sfeer, Roel is er zelfs een beetje verliefd op geworden. Ook qua weer hebben we (in tegenstelling tot wat ze voorspelt hadden) nog ontzettend veel geluk gehad en was het tussen de buien door droog :-).

We besluiten om vanavond vroeg naar bed te gaan. Morgen wordt een lange en vermoeiende dag en we willen goed uitgerust zijn.

God natt og kjaerlig Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 05 Augustus 2016 - 06:59

Jolanda:

Goedemorgen jullie hebben weer een mooie dag beleefd En wat fijn dat jullie De Dome nog konden bezichtigen was de moeite waard zie ik mooi!!!!! Wens jullie vandaag ook weer een mooie dag en hopelijk beter weer gr oet Joabik

• 05 Augustus 2016 - 11:13

Virginie:

Fijn om te lezen dat jullie, tussen de buien door, het heerlijk naar jullie zin hebben.
    Geniet er nog maar van en we horen graag hoe de trip naar Preekstoel is geweest. Grtjs

• 05 Augustus 2016 - 20:44

Leon & Jet:

.... en we zingen allemaal: kleine wasjes, grote wasjes
    hang ze aan eennnn ikeakasje

kleine wasjes, grote wasjes
    gelukkig geen dubbel D, aan dat fragile kasje

we kijken al uit naar de bonte was!!! hihi
    takk for deling :-)
    x