Dochters wil is wet vandaag. - Reisverslag uit Sandefjord, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu Dochters wil is wet vandaag. - Reisverslag uit Sandefjord, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

Dochters wil is wet vandaag.

Door: De Maiskolfjes

Blijf op de hoogte en volg De Maïskolfjes

22 Augustus 2016 | Noorwegen, Sandefjord

We hebben vannacht goed geslapen, hoe kan het ook anders in een 'koninklijke suite' :-). Als we de gordijnen opendoen zien we dat het heel hard geregend heeft vannacht (er staan flinke plassen op de weg en fietspaden) en dat het nog steeds regent (gelukkig want we begonnen het bijna te missen). Maar hoe hard de wolken ook hun best doen, het zonnetje probeert er toch doorheen te komen. De weersvoorspellingen hebben ook beloofd dat de zon gaat schijnen vandaag dus daar houden we ze ook aan.

Ons meisje weet vandaag niet hoe snel ze moet opstaan en zich aankleden. "Kom opschieten want als we ontbeten hebben dan gaan we zwemmen". "Mag ik nu even naar beneden om op de piano te spelen?". "Nou....zullen we dat nog maar even laten om 7.30u 's morgens :-)".

Nadat we ons hebben gewassen en aangekleed gaan we naar beneden om te ontbijten. Ook in de ontbijtzaal weten we niet wat we zien. Niet alleen hoe de zaal en inrichting eruit ziet, maar ook het ontbijtbuffet. Niet normaal hoe mooi en hoe luxe. Er staan: tig soorten Franse kaas, Noorse kaas, 8 soorten vlees, 4 verschillende soorten zalm, 3 andere soorten vis, smoothies, 7 soorten yoghurt, 6 soorten crackers, schalen vol fruit, pannekoeken, eieren, je kunt omzet laten maken door de kok, worstjes, bonen in tomatensaus, groenten, croissants, div. soorten brood, broodjes, je kunt zelf wafels maken, koffie, thee, melk, jus d'orange, appelsap, tig soorten glutenvrije producten en zo kan ik nog even blijven doorgaan (hebben jullie ook al honger :-)). Echt niet normaal. In de lift hing al een bordje op met 'come to our pricewinning breakfast', maar dat wil ik graag geloven dat dit ontbijt een prijs heeft gewonnen.
We zijn op ons gemak ervoor gaan zitten en we hebben het ons héél goed laten smaken. Jammer dat we hier maar 2 dagen zijn want er ligt teveel om het allemaal te proeven in die 2 dagen. Ons meisje vond het ook allemaal "wauw" maar gaf wel eerlijk toe dat het haar allemaal een beetje te lang duurde.

Met onze buikjes goed rond, zijn we daarna op zoek gegaan naar het zwembad. Eenmaal gevonden kwamen we erachter dat hier niet alleen een zwembad ligt, maar een heel wellness gedeelte (incl. massages) en sportgelegenheid. Man...man...man...
"Kom vlug naar de kamer onze bikini aandoen, ik wil hier gaan zwemmen". "Ja, ja rustig maar eerst even het ontbijt een beetje laten zaken". Maar ons meisje is niet meer te houden en dus gaan zij en Roel al snel richting zwembad. Zelf doe ik het even iets rustiger aan, heb last van mijn nek en dus hoofdpijn....grrrr :-(.

Tegen twaalven wordt het de hoogste tijd dat ik de waterratten eens ga opzoeken. Net als ik de kamer wil uitlopen, komen ze aangewandeld. Te laat! "En hoe was het?" "Leuk...straks gaan pappa en ik sporten en daarna weer zwemmen maar dan gaat u wel mee. Wat heeft u eigenlijk gedaan?" "Fijn dat je het vraagt :-)".
Nadat de natte spullen zijn opgeruimd en kind- en manlief zijn aangekleed doen we eerst een bakkie, gezellig in onze 'suite' met een eigen gebakken wafels erbij.... heerlijk!.

Daarna pakken we ons bijelkaar om een stukje te gaan toeren. We rijden in de richting van Østerøya een landtong die uitmond in het 'Skagerrak'. De weg er naartoe is heel apart; het lijkt alsof je tussen de hunebedden verweven met naaldbomen doorrijdt. Heel mooi. Op een klein parkeerplaatsje zetten we de auto neer en wandelen vervolgens een stukje door het bos om daarna uit te komen aan een klein strand. Tenminste nu is het strand want 's avonds als het water stijgt dan komt het tot aan de bosrand. We wandelen over het strandje en samen met ons meisje ga ik op zoek naar mooie schelpen. Stenen en schelpen daar heeft ze iets mee en dus gaan we driftig op zoek. We vinden een paar hele mooie die we straks in het hotel gaan schoonmaken.

Nadat we even lekker genoten hebben van de stilte gecombineerd met kabbelend water lopen we terug naar de auto en rijden rustig terug richting ons hotel. Daar parkeren we de auto en gaan dan verder met de benenwagen richting het centrum. Hier zoeken we de konditori op die we gisteren hebben gezien maar al dicht was vanwege de geweldige openingstijden (dagelijks van 9.00-15.30u). Hoe verzin je het. We nuttigen hier een (lekker) bakkie en een heerlijk stukje aardbeien-cheesecake taart..... wenn schon denn schon, we zijn deze dagen op stand :-). Buiten is het beginnen te regenen dus we zitten goed en het is ook nog geen 15.30u dus wie doet ons wat.

Als het 15.30u en we min of meer de zaak worden uitgekeken, stappen we maar op en slenteren langzaam terug naar ons hotel. Daar eenmaal aangekomen weet Ylva niet hoe snel ze haar sportkleren moet aantrekken, "kom pappa we gaan sporten". Nadat Roel zich heeft omgekleed lopen we samen richting de sportzaal (ik ga mee om te filmen en plaatjes te schieten) die we bereiken kunnen via het zwembad. Als we het zwembad binnenlopen is het net alsof we in de reclame van Speksavers zijn beland, allen doen deze oudjes niet kienen maar aquajoggen. Geweldig en lachwekkend om te zien, we liggen in een deuk :-) :-) :-) en Ylva komt niet bij van het lachen. Dit is beter dan de beste lachfilm, we vergeten bijna waarvoor we zijn gekomen.

Nadat dochter- en manlief (Roel iets meer dan Ylva) een half uurtje hebben gesport, zich hebben gedoucht en aangekleed, lopen we richting het centrum om een hapje te eten. Het wordt vanavond 'Peppes Pizza' (het is trouwens ongelooflijk hoeveel pizzaria's er in Noorwegen liggen, misschien wel meer dan in Italia) en de pizza's en lasagna die we ons hebben besteld smaken goed. Niet hoogstaand maar goed.

Eenmaal alles op wil Ylva weer zo snel mogelijk terug naar het hotel. "Als we nu gaan, dan kan ik nog dik anderhalf uur zwemmen en dat wil ik graag". En dus hebben paps en mams (ik herken dit zo van mijn kindertijd) geen keuze.
We lopen terug naar het hotel, kleden ons om en gaan dan met z'n drietjes nog anderhalf uurtje zwemmen/sauna-en/Turks stoombatten.

Het is 21.00u als we terug naar de kamer gaan. Ons meisje is nog vol energie en dus mag ze nog even mee naar beneden naar de lobby. Daar spelen we een spelletje en genieten ondertussen van alle gasten die nog binnenkomen en dan vooral van het feit dat ze tig keer langskomen omdat ze in dit doolhof (tenminste zolang als je niet weet hoe het in elkaar zit) hun kamer niet vinden.

Om 21.30u is het bedtijd voor onze kleine meid want morgen moeten we enigszins optijd op, we kunnen nl. maar tot 9.30u ontbijten dus uitslapen is er niet echt bij. Wij gaan nog even terug naar de lobby, drinken een theetje en kijken terug op de dag. Het was een relaxte dag die in het teken stond van onze kleine meid (lees: zij heeft mogen bepalen wat we gingen doen), maar dit mocht ook eens ze heeft immers voor het grootste gedeelte van de vakantie moeten doen wat wij wilden.

Morgen reizen we terug richting Kristiansand; de plaats waar onze rondreis door Noorwegen begon en ook weer eindigd. Dit betekend dat het einde nu echt bijna in zicht is en we afscheid moeten gaan nemen van dit ontzettend mooie land.
Maar eerst nog 1 dagje genieten :-).

Kjaerlig Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 23 Augustus 2016 - 08:15

Jolanda:

Goedemorgen maiskolfjes Fijn dat je eindelijk hebt kunnen zwemmen ylva en dan z,on luxe hotel heerlijk
    Nog 1 dagje en da gaan jullie weer naar huis jullie kunnen terugkijken op een schitterende reis Geniet nog van deze dag en veel liefs van ons xxx

• 23 Augustus 2016 - 18:23

Leon & Jet:

amaikes wat een ontbijt! en ik zat dit deze morgen met mijn havermoutepapke de opsomming van al det lekkers te lezen... ;-(
    het doet wel goed om in luxe af te sluiten. good beizig mennekes
    nog effe pinhouwe doa bove
    tot weldra
    x