De terugreis is begonnen - Reisverslag uit Flensburg, Duitsland van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu De terugreis is begonnen - Reisverslag uit Flensburg, Duitsland van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

De terugreis is begonnen

Door: De Maiskolfjes

Blijf op de hoogte en volg De Maïskolfjes

24 Augustus 2016 | Duitsland, Flensburg

We hebben vannacht slecht en onrustig geslapen. Zelf ben ik al om 04.00u wakker en kom daarna niet mee echt in slaap. Net als ik weer een beetje begin in te doezelen, gaat de wekker....trrr...trr...trr... Roel en ik zijn meteen uit de veren maar ons meisje heeft iets meer moeite, "oh ik had net zo'n mooie droom en nu moeten we opstaan".
We wassen ons, kleden ons aan en gaan dan naar beneden voor het ontbijt. Omdat het nog geen 6.30u is, moeten we nog even wachten.
Klokslag 6.30u wordt het restaurant geopend en mogen we naar binnen. Het ontbijt ziet er goed uit (vorige keer was al veel op toen we kwamen omdat we toen later waren) en we laten het ons goed smaken. Ook smeren we nog een broodje voor onderweg (moeten toch iets bij ons hebben als we over een paar uur misschien weer alles kwijt zijn) en nemen iets mee voor bij de koffie.

Na het ontbijt gaan we terug naar boven om onze tanden te poetsen, onze spullen te pakken (waren deze keer snel ingepakt), de bedden af te trekken en om 7.15u checken we volgens schema uit. De auto wordt opgehaald en we rijden daarna in nog geen 5 minuutjes naar de terminal. Er staat geen lange rij dus we zijn snel aan de beurt. Ylva krijgt een leuk tasje met teken spullen aangeboden en deze keer mogen we aanschuiven in rij 16. Een kleine 10 minuten moeten we wachten en dan komt onze rij in beweging en mogen we naar binnen rijden, onze auto parkeren en een plekje gaan zoeken om te zitten. We zitten 1 rij voor die van op de heenreis ('ons' rijtje is ingepikt door een jongeman die helemaal alleen in het midden is gaan zitten :-() en geduldig wachten we af totdat we gaan vertrekken.

Klokslag 8.30u vertrekken we, het weer ziet er beter uit dan op de heenweg (geen wind, lees: storm) dus laten we hopen dat het meevalt. Ik heb in elk geval mijn pilletje gepakt (ik kan het maar beter voor zijn) en heb het idee dat het begint te werken, ben nl. wat duf en moe. Rustig varen we de haven uit en kunnen we (voorlopig) voor de laatste keer kijken naar het mooie, woeste landschap dat Noorwegen rijk is. "Dag Noorwegen, bedankt voor de mooie vakantie en tot een volgende keer".

De terugreis gaat er gelukkig minder 'heavy' aan toe als de heenreis en het pilletje werkt goed , tenminste dat denk ik...... ik heb de hele tocht geslapen. Dochter- en manlief hadden elk een half pilletje genomen en die hebben tussendoor ook de oogjes toe gedaan en van niks geweten. Om 10.45u komen we in Hirthals aan en mag iedereen de auto weer gaan opzoeken. Het duurt vervolgens nog een klein half uurtje eer we van de boot af zijn.

We zetten koers richting Flensburg in Duitsland waar we vannacht zullen overnachten omdat we het hele eind niet in één keer willen rijden. Het enige wat we zien is autosnelweg en autosnelweg en niks meer van het mooie natuurschoon wat we de afgelopen weken hebben gezien. Het is warm en eentonig. Ylva en ik kunnen nog eens even een oogje dichtknijpen, maar Roel moet als chauffeur blijven opletten. Tegen 13.00u wordt ook hij moe en dus gaan we in Skanderborg aan de kant voor een bakkie en een broodje. We drinken en eten dit lekker buiten in het zonnetje op, elk in onze eigen gedachten verzonken. Er wordt nog een sanitaire stop gemaakt en om 13.45u stappen we terug in de inmiddels warm geworden auto, op weg voor de laatste 140km.

Na een dik uur rijden naderen we de grens van Duitsland. We stoppen nog even om de laatste Deense Kronen op te maken en rijden daarna door naar Flensburg. Flensburg is een leuk klein plaatsje (komen we achter bij het binnenrijden) aan de 'Ost See' met een hele leuke en gezellige haven. Het is druk en we zitten midden in de spits. Eenmaal door de 'drukte' heen gewurmd, gaan we op zoek naar ons hotel: 'Am Wassertürm'.

Het is 16.45u als we er aankomen en worden opgewacht door een vriendelijke receptionist die ons incheckt en vervolgens naar de kamer brengt. Het is een echt 'Duitsche gründlichkeit' hotel, maar daar is niks mis mee.
Nadat we onze spulletjes in de kamer hebben gelegd, gaan we naar de tuin om daar onze video-boodschappen op te nemen. Dit gaat redelijk goed en zonder al teveel "take-overs" totdat er een zakenman uit Tegelen bij komt zitten en zich in het verhaal 'begint te moeien'. We besluiten om de sessie stop te zetten en op een ander moment deze avond verder te gaan.

Het is inmiddels tegen 18.00u en de innerlijke mens begint zich te melden. We nemen de auto (het is helaas te ver om met de benenwagen te gaan) en rijden naar het haventje. Hier lopen we even langs de boulevard en zoeken ons daarna een plekje bij restaurant 'Heimat'. Het lezen van de kaart doet deugd, eindelijk weer normale prijzen :-). Roel besteld zich dan ook meteen een halve liter want daar heeft hij al heel lang zin in, maar die was onbetaalbaar in Noorwegen. Gelukkig had vrouwlief (ik dus) blikjes bier voor hem meegenomen dus hij is niks te kort gekomen, maar er gaat niks boven een vers getapt glaasje :-). Het eten is 'op zijn Duits' en dus goed. Omdat het de laatste avond is (en betaalbaar) bestellen we ons nog een toetje en een cappuccino na. En terwijl wij van ons bakkie genieten, speelt ons meisje in de naast gelegen speeltuin. Je merkt dat ze dit toch wel een beetje heeft gemist de afgelopen weken. Ze vindt het jammer dat de vakantie bijna voorbij is, maar is ook blij als ze Kane, bomma en bompa en haar (zwem)vriendjes weer ziet. Ook heeft ze zin om volgende week weer naar school te gaan, "naar meester Jeroen, joepi :-)".

De schemering valt en dus wordt het de hoogste tijd om weer terug richting het hotel te gaan. Daar douchen we ons om de beurt (tegelijk is niet mogelijk :-)) en gaan dan nog naar beneden om in de tuin een theetje te drinken en een spelletje te spelen.
Ook stellen we onze diverse top 3's van deze vakantie samen:
* Top 3 van hotels: 1. Parc Hotel Sandefjord, 2. Bølgen & Mo, 3. Kinsarvik Hotel.
* Top 3 van overig accomodaties: 1.Lunheim App-Geiranger, 2. Flåm Hostel-Geiranger, 3. Kyrping Camping-Kyrping.
* Als slechtste accommodatie kiezen we eensgezind: Skják.
* Top 3 van watervallen: 1. De '7- zussen' in Geiranger, 2. De 'Tvindefoss (bruidssluier) in Tvinde, 3. De 'Lattefoss' in Odda.
* Top 3 van steden: 1. Oslo, 2. Stavanger, 3. Sandefjord.
* Top 3 van fjorden: 1: Geirangerfjord, 2. Sognefjord, 3. Aurlandsfjord.
* Top 3 van dingen die we ondernomen hebben: 1. Dalsniba, 2. Geiranger Fjordcruise! 3. Beklimming van de Galdhøppiggen.
Vooral bij deze laatste was het heel moeilijk om een top 3 samen te stellen omdat we zoveel mooie en leuke dingen hebben gedaan dat een top 3 eigenlijk te weinig is.

Misschien denken jullie nu 'en zijn ze Legoland dan vergeten en/of was dat niet leuk?'. Nee, we zijn Legoland zeker niet vergeten en dat was een SUPER dag. We hebben dat alleen los gezien van onze rondreis door Noorwegen en vandaar ook dat het niet genoemd is in de ranking.

We komen samen tot de conclusie dat we, ondanks het tegenvallende weer in vooral de tweede week, terug kunnen kijken op een hele mooie vakantie. We hebben veel mooie dingen gezien en meegemaakt en bovenal, en dat is het allerbelangrijkste, als gezin genoten van elkaar.

Nog 1 nachtje slapen, een dagje rijden en dan zijn we (hopelijk) weer veilig en wel thuis.

Voor nu wensen wij jullie "welterusten en slaap zacht".

Liefs Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 25 Augustus 2016 - 11:45

Jolanda:

Hey maiskolfjes wat jammer dat jullie reis erop zit Maar wat hebben jullie veel beleefd en meegemaakt Die tabletjes werken goed antoinette !! Heb ze ook eens een keer gebruikt je worg er idd loom van En dat smaakt goed he Roel z,on vers getapt biertje Nog even zijn jullie thuis en kunnen jullie nieuwe plannen gaan maken
    Bon voyage tot snel dikke knuffel en liefs uit Fayence

• 25 Augustus 2016 - 12:06

Alexander :

Dag maiskolfjes. De trip zit d'r weer bijna op. Rij voorzichtig dat laatste stukje. We komen snel weer langs voor de vragen. Bij alles wat we gelezen hebben, hebben we ook wel wat vragen.

Tot snel en goed thuis!!

• 25 Augustus 2016 - 20:48

Kris:

Ben blij dat jullie zo een mooie vakantie hebben gehad! Kan mij goed voorstellen dat het afscheid nemen van dit alles even een pittige is...
    Door jullie schitterende verslagen en mooie foto's hebben jullie Noorwegen ook voor mij dichterbij gebracht! Tack, tack, tack!!!
    En nu wacht het schitterend hete Dilsen op jullie, met temperaturen tot en met zondag van 30 graden en meer. Maar lekker zweten heeft ook zijn charmes vind ik dan