Terug in de tijd - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: De Maiskolfjes

18 Augustus 2016 | Noorwegen, Oslo

We hebben vannacht goed geslapen, ondanks het feit dat we even zijn wakker geweest van de trein die voorbij kwam en dochterlief die haar dekbed kwijt was dat naar beneden was gevallen. Natuurlijk hebben we na het ontwaken meteen gekeken (met dank aan Jolanda die speciaal vannacht was opgestaan om te kijken en het door te zetten) wat Daphne heeft gedaan. Zilver.....jammer voor haar maar nog steeds een topprestatie!. Dit laatste wordt soms zo lijkt het wel door de sporters die deze medaille halen vergeten, maar een medaille halen op de Olympische Spelen is niet voor iedereen weggelegd en daar mag ze dus trots op zijn.

Nadat we ons hebben gewassen en aangekleed, gaan we ontbijten. Het ontbijt ziet er goed verzorgt uit en smaakt ook goed. Met onze buikjes gevuld gaan we terug naar de kamer waar we onze koffers en andere spullen weer inpakken en ons klaarmaken voor vertrek. Terwijl Roel en Ylva de spullen naar de auto brengen, trek ik de bedden af. We checken uit en om 10.10u zijn we terug 'on route'.

Als eerste rijden we naar het plaatsje Lillehammer en parkeren de auto net buiten het centrum. Het laatste stukje doen we met de benenwagen. We slenteren wat door het stadje en eerlijk gezegd valt het mij een beetje tegen. De leuke en knusse huisjes zoals die in de buitenwijken liggen, liggen hier nauwelijks tot niet en dat had ik wel verwacht. Omdat het niet is wat we ervan gehoopt en/of verwacht hadden, besluiten we om een bakkie te doen en dan door te rijden naar 'Maihaugen'. Zo gezegd, zo gedaan.

Om 12.15u komen we bij 'Maihaugen' aan. 'Maihaugen' is het oudste Noorse openluchtmuseum en te vergelijken met 'Bokrijk'. Aan de hand van zo'n 170 gebouwen (lees: huizen, schuren en winkels) en diverse historische ateliers laat het de geschiedenis van het 'Gudsbrandsdal' zien.
Maihaugen is ontstaan doordat tandarts Anders Sandvig eind 19e eeuw zijn honorarium liet uitbetalen in natura. Hij wilde nl. persé de oude landbouwtraditie van Noorwegen in leven houden. Dankzij zijn verzamelwoede opende de stad op de 'Maihaugenheuvel' enkele jaren later een regionaal museum voor het Gudsbandsdal dat er heden ten dage dus nog is.

Op ons gemakje slenteren we door het museum en ons meisje kijkt haar ogen uit. Ze vind het geweldig om te zien en kan zich haast niet voorstellen dat de mensen en dieren vroeger zo geleefd hebben. Ook in de huisje waar figuranten laten zien hoe het destijds ging, weet ze niet wat ze ziet. We horen dan ook continue " oh cool...., oh moet u hier kijken...., deden ze dat vroeger echt zo...., stoer...., leefden die mensen zo...." en ga zo maar door. We vonden het alle drie heel erg leuk om doorheen te lopen, maar zeker voor de generatie van dochterlief is dit een hele openbaring. Zij staan zover weg van hetgeen we hier te zien hebben gekregen.

Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het historisch postmuseum. Hier was de geschiedenis en de ontwikkeling van de post van de laatste 3 eeuwen te zien. Erg leuk en interessant.
Bij de fotograaf binnen, zien we hoe ze vroeger foto's maakten en mogen we ons zelf hullen in de kleding van destijds en een foto maken. Dit is natuurlijk helemaal naar het zinnetje van onze jonge dame en daar gaat ze dan ook helemaal in op. Geweldig om te zien. We sluiten af op het historisch station waar we met de trein het dorp (symbolisch) verlaten.
We hebben een paar hele mooie en leerzame (vooral Ylva) uren gehad en het was meer dan de moeite waard. Voordat we in de auto stappen om onze reis richting Oslo , onze eindbestemming voor vandaag, te vervolgen drinken we eerst nog een bakkie en eten ons een broodje.

Om 15.15u zetten we dan koers richting Oslo. Dit is nog een trip van 180km die we óf via de snelweg E6 (via Hamar) óf via de 4 binnendoor kunnen doen. We kiezen voor het laatste omdat we dan meer natuurschoon kunnen opsnuiven.

Rond 17.30u naderen we Oslo. Dit is duidelijk te merken aan het verkeer en dan met name het verkeer dat de stad uit wil. Wij kunnen gelukkig redelijk goed doorrijden en om 17.45u staan we voor het 'Anker-hotel', ons adres voor de komende 3 dagen. Het is een groot, zakelijk hotel dat redelijk dicht bij het centrum gelegen is, wat te merken is aan het parkeertarief voor 24-uur (250NOK). Kassa!.

Nadat we hebben ingecheckt brengen we onze spullen naar de kamer en richten deze een beetje in. Als dit is gebeurt nemen we de benenwagen richting het centrum om een hapje te eten en om wat eerste indrukken op te doen. En deze laatste is, op het eerste zicht, eerlijk gezegd niet "wauw". Nu weet ik dat ik daar eigenlijk nog niks van kan zeggen omdat we pas een klein gedeelte hebben gezien maar toch. Ik vind dat er heel veel 'vreemde' mensen rondlopen en dan heb ik het niet over toeristen. Op sommige momenten geeft het me zelfs een onveilig gevoel en dat is iets wat ik totaal niet verwacht had hier. Laten we hopen dat het beeld morgen anders wordt.

Na het eten en een kleine wandeling zijn we teruggegaan naar het hotel. Daar waren we net optijd om de wedstrijd van de Nederlandse handbal dames te zien, die ze helaas hebben verloren :-(. Tussendoor heeft ons meisje nog met bomma en bompa geskypt en hebben we met Leon en onze Driekes geskypt. Kane snapt er helemaal niks van en is alleen maar geïnteresseerd in de snoepjes die hij van Leon krijgt tijdens het skypen om hem bij de les te houden.

Het was vandaag weer een mooie dag met als hoogtepunt toch wel 'Maihaugen'. Morgen gaan we op verkenning in Olso, benieuwd wat dat ons gaat brengen. Ze voorspellen in elk geval droog weer en dat is al het eerste pluspunt, al mogen we de laatste 4 dagen over het weer niet klagen.

God natt og sove godt.

Kjaerlig Antoinette, Roel en Ylva xxx...

• 19 Augustus 2016 - 12:40

Leon & Jet:

de "gode" gamle dagen.
    altijd hyggelig om even in de tijd terug te keren!
    maar sommige dingen veranderen niet veel! vb de witte was doen tijdens een reis door Noorwegen ( van de bonte nog geen spoor gezien )
    maar wel weer Fairylike foto's!
    ta det med ro
    x

• 19 Augustus 2016 - 18:49

Paul Van Engelen:

Antoinette en Ylva, ik zie op de foto dat jullie Weer nieuwe kleren hebben gekocht:)