Van acclimatiseren is er geen sprake .... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu Van acclimatiseren is er geen sprake .... - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van De Maïskolfjes - WaarBenJij.nu

Van acclimatiseren is er geen sprake ....

27 December 2017 | Tanzania, Arusha

Na een (voor mij toch) veel te korte nacht werden we vanmorgen in alle vroegte gewekt door het gezang van de vogels. Deze beginnen bij het kieken van de dag hun schoonste (niet dus) lied te zingen. Niet lang daarna was het dochterlief die "goedemorgen" door de kamer schalde. Kijkend op de klok bleek het 7.00u (l.t.) te zijn en dus de hoogste tijd om op te staan. De chauffeur die ons gisteren naar de lodge heeft gebracht vertelde ons n.l dat vanmorgen om 8.30u (l.t) de reisleidster van Jambo zou komen om ons e.e.a. uit te leggen en dan moesten we dus gegeten hebben.

Nog enigszins moe zijn we toch maar opgestaan, hebben we ons gewassen en aangekleed en zijn we richting het restaurant gelopen om te ontbijten. Het weer is hier 's morgens al zo zalig dat we lekker buiten hebben kunnen ontbijten en dat was heel fijn.
Om 8.30u (l.t.) waren we klaar en in volle afwachting van de reisleidster van Jambo, maar die was in geen velden of wegen te bekennen. Nu zijn we het al een beetje gewend dat deze niet van de klok zijn (ik zelf ook niet) en dus wachten we rustig af. Het liep al tegen 9.00u (l.t.) toen er opeens een man op ons kwam afgestapt met de vraag: "fam. Konings?". "Yes". "Our gide is outside waiting for you". "Onze gids? Niks gids er zou iemand van Jambo komen en ik stap niet zomaar bij de eerste de beste in. Bovendien zouden we in de ochtend uitleg krijgen en pas in de middag een gamedrive. Toen de man dit in de gaten kreeg is hij zelf maar naar buiten gelopen en niet lang daarna kwam een andere man op ons afgestapt en stelde zich voor als Amir ons gids voor de komende 9 dagen.

Zonder iets te zeggen was voor Amir blijkbaar duidelijk dat we eerst wilden weten hoe e.e.a. zat en dat heeft hij ons in het kort uitgelegd. We zouden nu vertrekken voor een gamedrive en de reisleidster van Jambo zou vanavond of morgenvroeg naar de lodge komen voor uitleg. Lekker dan.....
Omdat we totaal niks bij ons hadden, zijn we dus eerst nog terug naar onze kamer gegaan, onze tanden gepoetst, spullen gepakt en toen weer richting lobby om te vertrekken.

Nadat we ons gesetteld hadden in onze jeep zijn we richting Arusha National Park gereden. Dit was voor een gedeelte via dezelfde route zoals we gisteren naar onze lodge zijn gereden, maar dan omgekeerd. Omdat het gisterenavond donker was hadden we niet veel kunnen zien van de omgeving en misschien was dat voor dat moment ook wel goed. Wat we zagen was vooral veel armoede, krotjes van huizen en mannen en vrouwen die bijelkaar zitten niks te doen. En Amir, die vertelde honderduit.

Rond 9.55u (l.t.) reden we Arusha National Park binnen en nadat we aan enkele formaliteiten hadden voldaan, konden we aan onze gamedrive beginnen. Al snel zagen we een kudde zebra's en enkele giraffen. Ylva vond het geweldig en kon haar enthousiasme niet op. Door prachtige natuur zijn we vervolgens op zoek gegaan naar de 4 aapsoorten die in dit park te vinden zijn, te weten: de zwart-witte colubus, de vervet, de blauwe aap en de baviaan. En geloof het of niet, we hebben ze gevonden al was dit niet simpel want sommigen weten zich zo goed te verschuilen.

Na de 'jacht' op de apen zijn we via een afwisselend landschap van groene natuur (want er is water in overvloed in Tanzania alleen men beschikt niet over de financiële middelen om het te verwerken) tot dorre, woestijnachtige vlaktes doorgereden naar de picknick plaats. Onderweg zijn we nog giraffen en waterbokken tegen gekomen. Op de picknick plaats hebben we genoten van een lekkere lunch en een prachtig uitzicht over het Momela Lake.

Met onze buikjes goed gevuld zijn we vervolgens om het Momela Lake heengereden en mochten we weer genieten van de prachtige natuur en de dieren die erin leven. We zagen giraffen, waterbokken, zebra's, bavianen, bosbokken en buffels.
In de tour om het Momela Lake heen zijn we nog even van de route afgeweken en richting het Lake Rishareni gereden. Wat we hier zagen was geweldig. Het leek alsof er over het meer een roze streep was getrokken. Dit was natuurlijk geen gewone streep, maar deze streep werd gevormd door allemaal roze flamingo's. Prachtig om te zien.

Vervolgens zijn we via een route die nog ongeveer een uur heeft geduurd terug gereden naar de uitgang. Onderweg zijn we nog een kudde zebra's, arenden en giraffen tegengekomen. Bij de poort moesten er nog een paar formele plichtplegingen worden afgehandeld om daarna de weg richting onze lodge in te zetten.
Arusha National Park met een prachtige flora en fauna en nog niet zo heel erg ontdekt door de toeristen. Of komt dit doordat je hier de big-five niet kunt spotten? Wat het ook is, wij vonden het in elk geval prachtig en hebben genoten.

Op de weg terug naar onze lodge hebben we weeral onze ogen uitgekeken. De bevolking was tot leven gekomen en overal was er bedrijvigheid. Maar wat toch wel opviel, is dat de vrouwen aan het werk zijn en met zware dingen sjouwen en dat de mannen het vooral rustig aan doen. De huisjes zijn krotjes en bouwvallig en ons meisje was hiervan toch wel erg onder de indruk.

Om 16.10u (l.t.) waren we moe maar voldaan terug bij onze lodge. Hebben we afscheid genomen van Amir (hij kan vannacht nog thuis slapen) en hebben we voor de eerste keer vandaag een bakkie genomen. Daarna zijn Roel en Ylva richting het zwembad getrokken (met steenkoud water) en ben ik even op bed gaan liggen (was moe en heb last van mijn nek).

Nadat we ons gedoucht hadden, zijn we om 19.00u (l.t.t) gaan eten en hebben we terug gekeken op de dag. Conclusie: het was een lange, vermoeiende maar prachtige eerste dag van onze reis.

En nu, nu gaan we op tijd slapen want morgenvroeg om 7.00u (l.t.) gaat de wekker weer. Komt de reisleidster van Jambo (als het goed is) om 8.30u en vertrekken we om 9.00u voor dag 2.

Welterusten en liefs......

De Maïskolfjes xxx...

• 27 December 2017 - 21:11

Paul En IIngrid:

Hoi Roel en Antionette, wij volgen weer met veel plezier jullie reisverslag. We wensen jullie een hele fijne vakantie. Groetjes Paul en Ingrid.

• 27 December 2017 - 21:31

Mandy & Co.:

Hoi Maiskolfjes,

Wow... Zoals als je 't hier zo levendig beschrijft Antoinette, beleven we jullie avonturen met jullie mee. Geweldig!
    Geniet ervan en rust tussendoor ook goed uit!

Groetjes van ons

• 27 December 2017 - 21:44

Yvonne:

Hallo maiskolfjes,
    Jullie vakantie is nu echt begonnen! we hebben de eerste verhalen al met veel plezier gelezen en gaan de komende periode jullie verhalen weer graag mee beleven!
    Geniet met zijn drietjes van alle moois en van elkaar! liefs oma Betty en Yvonne

• 29 December 2017 - 08:39

Juf Hilde:

Hallo allemaal
    Ik kijk al uit naar de andere reisverslagen. Veel plezier en geniet van jullie reis!